• COR Schetsbeeld2

    Blog

    Het laatste nieuws

06 340 635 78 | mesologie@live.nl       

Welke voeding voedt jou?

Eten is een bezigheid die voor sommige mensen nog wel eens tot frustratie leidt. Berichten in de media over wat gezond is en wat niet spreken elkaar tegen… Wat mag wel, wat mag niet? Wie of wat moet je geloven??

Welnu, jullie moeten eigenlijk niemand geloven. Alleen jezelf! Want het eten dat voor de één goed is, kan voor de ander helemaal niet goed zijn. Dat is voor iedereen anders en is afhankelijk van het genenpakket dat wij van onze (voor)ouders hebben gekregen. 

 

Eten of voeding?

Ik gebruik weliswaar het woord eten, maar ik wil eigenlijk over ‘voeding’ praten. Daar zit het woord voeden in. Voedsel dat bij je past, wordt echt voeding voor je. Voeding heb je nodig als energieleverancier, als bouwstof of om weefsels te laten herstellen. Ook hebben we de juiste voedingstoffen nodig om ziekten buiten de deur te houden. Dan werkt voeding als een medicijn. 

 

Wat is de juiste voeding voor jou?

Ik werk met de Electro Fysiologische Diagnostiek (EFD), een van de peilers van de Mesologie. Hiermee kan ik van alles testen op een lichaam, zoals wat je absoluut niet kunt eten en wat je af en toe wel kunt eten. En, nog veel belangrijker en mooier, met deze test kun je erachter komen welke voeding voor jou echte powervoeding is. Powervoeding is voeding die jouw lichaam verzorgt, herstelt, beschermt en vertroetelt.

Naar aanleiding van de Electro Fysiologische Diagnostiek test krijg je een gedetailleerde lijst welke voeding precies bij jou past. Voor mij geldt bijvoorbeeld dat bladgroenten, paddenstoelen en een aantal koolsoorten echte powervoeding is. Maar witte kool en spitskool kan ik beter links laten liggen, want daar reageert mijn lichaam niet goed op. Als ik voedingadviezen geef, richt ik me op wat je wel mag en zoek ik voor de voeding die jij beter kunt vermijden vervangende voedingsstoffen. 

Er zijn twee etenswaren die absoluut niet onder de voeding vallen en dat geldt voor iedereen: geraffineerde suikers en koemelkproducten. Ik ga je uitleggen waarom.

 

Slechte en goede suikers

De naam ‘geraffineerd’ betekent dat de suiker is bewerkt. Alle voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen zijn eruit gehaald, waardoor er een onstabiel molecuul overblijft. Een lichaam moet heel veel vitaminen en mineralen ter beschikking stellen om deze suiker te verwerken. Wat nog erger is, is dat de pancreas op deze suiker reageert door grote hoeveelheden insuline te produceren. Als dit af en toe gebeurt, is het voor je lichaam niet zo schadelijk, maar gebeurt dit jarenlang zo goed als dagelijks, dan wordt het voor het lichaam een uitputtingsslag. Want niet alleen de pancreas reageert hierop, ook de lever en de bijnieren doen dat. Als ik geraffineerde suiker meet op het lichaam, dan gaan de waarden enorm naar beneden. Ik meet functie en dysfunctie. Als de waarden dalen, dan gaan de organen in dysfunctie. Ze kunnen hun functie niet meer uitoefenen. Het systeem wordt trager en je ervaart een dip. 

De belangrijkste brandstof in het lichaam is glucose, een enkelvoudige suiker die al je cellen van energie voorziet. Hoe krijg je die binnen? Heel gemakkelijk, via fruit en groente. Eet er veel van! Je lichaam reageert heel anders op de suiker in fruit dan op geraffineerde suikers. In fruit en groente zitten alle vezels en mineralen om de suiker in het lichaam om te zetten. Als ik fruit meet, blijven de waarden gewoon in functie. Het kan zijn dat je niet alle fruit evengoed verdraagt. Misschien reageert jouw lichaam wel heel anders op binnenlands fruit zoals bosbessen, frambozen, appels, kersen dan op buitenlands fruit zoals ananas, mango, kiwi, etc. Door te meten met de EFD kom ik erachter wat jij wel en niet kan verdragen. 

Door het eten van veel fruit ben je stressbestendiger. Je krijgt namelijk suikers binnen die de cellen in je lichaam voeden in plaats van disfunctioneren. Dat laatste gebeurt bij het eten van geraffineerde suikers. Dat zorgt alleen maar voor stress in het lichaam en we weten dat stress het aller slechtste is voor je lichaam. 

 

Koemelkproducten

Het tweede product dat je als volwassene moet laten staan, zijn koemelkproducten zoals, kaas, melk, yoghurt en alle andere koemelkvarianten. Het sloopt je lichaam. Meer weten? Lees dan het interessante boek ‘melk de witte sloper’, geschreven door Alissa Hamilton. 

Mijn patiënten knappen zienderogen op als ze stoppen met koemelkproducten. Darmproblemen, huidproblemen, hoofdpijn, maagklachten, om enkele voorkomende klachten te noemen, verdwijnen. Wat doet koemelk in het lichaam? Het verhoogt de slijmproductie en het verzuurt je lichaam. Het is de belangrijkste oorzaak van ontstekingen als reuma en jicht. De lactose, de melksuiker, in koemelk kunnen wij niet omzetten omdat na ons vierde levensjaar het enzym lactase zo goed als verdwijnt. Die lactose gaat gisten, met een opgezette buik en winden laten als gevolg. 

 

Vitaminen en mineralen

Wil je je beter voelen? Naast het aanpassen van je voedingspatroon is het voor veel mensen noodzakelijk om hun tekorten aan vitamine en mineralen aan te vullen. Als je weet welk fruit en welke groente voor jouw lichaam als ‘supervoeding’ dienen, kun je dit zoveel mogelijk eten. Soms is aanvulling in de vorm van voedingssupplementen nodig.

Dus in plaats van koekjes en chocolade en snoep, eet lekker veel fruit, noten, zaden, groentesnacks. Eet zoveel je kunt en wilt. Je lichaam zal er blij mee zijn. En twijfel je wat je wel en niet kunt nemen? Je bent van harte welkom in mijn praktijk. Dan test ik bij je uit welke voeding voor jou ‘supervoeding’ is. 

homepage  |  blog